Posisi Katil Di Bilik Tidur

Katil di bilik tidur
Posisi katil di dalam bilik tidur penting dalam mempengaruhi keselesaan dan ciri-ciri praktikalnya sebagai tempat untuk berehat menghilangkan penat seharian. Memandangkan katil merupakan perabot yang terbesar dan terpenting untuk bilik tidur, anda perlu memikirkan di mana posisi yang dapat mewujudkan suasana yang tenang dan nyaman. Ketenteraman yang diperlukan untuk anda lebih cergas pada keesokan hari. Mengekalkan ketenangan bilik tidur.

Anda perlu fikirkannya secara praktikal di mana lokasi yang lebih sesuai untuk menampakkan keseimbangan ruang. Selain dari kriteria Feng Shui, anda hanya perlu menggunakan common sense untuk menambah daya tarikan di samping keselesaan yang diinginkan.

  1. Tidak menghalang laluan. Secara logiknya, posisi yang dipilih tidak sepatutnya mengganggu laluan masuk ke bilik tidur, dan juga laluan di mana penghuni lalu lalang. Jika boleh, sebaiknya elakkan dari bersebelahan pintu sebab akan menampakkan keganjilan bagi keseimbangan bilik. Bila seseorang hendak masuk ke bilik tidur, ketika berdiri di muka pintu, selalunya dia inginkan suatu sudut yang membenarkannya memandang apa yang ada di dalam bilik tersebut. Jadi, sentiasa ingat tentang lokasi katil bila nak mengubah gaya susunan di bilik tidur anda.
  2. Jarak paling jauh dari pintu. Kalau anda berdiri di muka pintu, kenalpasti lokasi yang paling jauh dari anda. Lokasi tadi sepatutnya membolehkan anda melihat keseluruhan katil anda. Anda akan dapat mengawal keluasan bilik dengan cara ini. Secara tidak langsung, ruang anda bergerak tidak akan terhalang. Jika pintu berada di sebelah kiri, pilih lokasi yang paling kanan. Begitulah juga sebaliknya. Jika pintu berada di tengah. Anda boleh pilih di sudut paling kiri atau kanan.
  3. Kepala katil rapat ke dinding. Kebiasaannya, untuk nampak lebih solid dan struktur yang lebih terancang, rapatkan kepala katil atau headboard ke bahagian dinding solid (tiada tingkap di atasnya). Ia nampak agak ganjil jika jaraknya terlalu jauh dari dinding. Keseimbangan juga akan terjejas. Elakkan meletakkan kaki katil ke dinding. Jelas kelihatan out of order.
  4. Rapat di tengah dinding. Ia kelihatan lebih berstail dan menarik mata memandang namun jika luas lantai membenarkan. Bagi bilik tidur yang besar, letakkan kepala katil di tengah-tengah dinding yang paling luas. Seeloknya dinding yang kelihatan dominan jika dipandang dari arah pintu. Atau setidak-tidaknya, elakkan bahagian tepi katil merapati dinding sebelah kiri atau kanannya. Kedudukan ini bukan sahaja memudahkan pergerakan anda, malahan dapat membantu anda mengatasi ruang kosong yang ada. Pembahagian ruang juga nampak lebih seimbang.
  5. Katil sebagai focal point. Itulah tujuan utama. Lokasinya sangat penting supaya seseorang mudah tertarik bila berjalan masuk ke dalam bilik tidur anda. Disebabkan saiznya besar, mempunyai stail tersendiri, katil selalu mendominasi bilik tidur dan amat sesuai dijadikan focal point. Focal point penting dalam dekorasi.
  6. Baring nampak pintu. Berdasarkan idea-idea di atas, pintu memainkan peranan yang penting dalam mengenal pasti lokasi katil. Kedudukan pintu akan menjadi panduan yang dapat membantu mendapatkan keselesaan, keseimbangan, dan daya tarikan bilik tidur anda. Satu cara yang mudah bagi memastikan apa yang anda lakukan benar-benar mencapai tujuannya, baring di atas katil secara menelentang. Anda sepatutnya boleh melihat pintu bilik tanpa gangguan atau halangan.

Post a Comment

Home Decor : : Tip Dekorasi dan Hiasan Dalaman Rumah

Copyright © 2011 DEKORumah | Powered by Blogger | Designed and preserved by 54Blogger